1. Finish what you start
Focus je op één ding. Laat je niet verleiden om tussendoor even snel iets anders te doen. Voor je het weet is je focus verdeeld en tja, dan werk je minder efficiënt.
En maak je taak ook af. Waarom? Als je een taak afrond, komt er endorfine vrij waardoor je je happy voelt en meer ontspannen. En dus weer positief en opgeladen aan de volgende to do kunt beginnen.
2. Laat je niet afleiden
Laat je niet afleiden door binnenkomende mail, appjes of andere berichten. Zet dus de notificaties uit of je telefoon op stil. Als je met meerdere mensen in één ruimte werkt, kun je noise cancelling oordopjes of koptelefoon gebruiken zodat je je af kunt sluiten.
3. Plan je week vooruit
Een goede to do lijst voorkomt uitstelgedrag. Je weet aan het begin van de week en de dag wat je te doen staat. Hierdoor krijg je rust in je hoofd en kun je gestructureerd aan de slag.
Ga er vrijdagmiddag of maandagochtend even goed voor zitten om je week te plannen en te bepalen wat je wilt bereiken. Let hierbij op deadlines en prioriteiten.
4. Haalbaar
Zorg ervoor dat je planning ook haalbaar is. Als je iedere week je planning doet, kun je steeds beter inschatten hoeveel tijd je voor een taak moet inplannen. In het begin raad ik je aan om wat ruimer te plannen maar zeker niet te ruim. Als er een beetje tijdsdruk op zit, ga je vanzelf efficiënter werken.
5. Take a break
Het is belangrijk om zeker iedere 90 minuten een korte pauze in te lassen van minimaal 15 minuten. En dan bedoel ik niet tussendoor aan je bureau een potje candy crush op je telefoon of even iets opzoeken op je laptop. Blijf niet aan je werkplek zitten maar loop even een rondje (liefst buiten) of ga op een andere plek wat drinken of iets eten.
6. Clean desk
Een opgeruimde werkplek zorgt voor meer rust in je hoofd en minder afleiding. Geef spullen een vaste plek, zodat je niet onnodig tijd kwijt bent met het zoeken naar dingen die je nodig hebt zoals een nietapparaat.
7. Gebruik een project management tool
In tools als Trello of Asana kun je heel overzichtelijk je projecten en taken organiseren. Je ziet in één oogopslag je voortgang als je je to do’s afvinkt en je kunt deadlines invoeren.
8. Vermijd uitstelgedrag
Heb je een taak waar je geen zin in hebt? Schuif deze dan niet vooruit maar pak deze juist als eerste aan. Je kunt het maar gehad hebben toch? Hoe lekker is dat!
9. Zorg goed voor jezelf!
Jezelf pushen aan het einde van de dag als je erg moe bent, helpt je niet. Je gaat fouten maken met als gevolg dat je het nog een keer moet doen. Accepteer het, call it a day, get your beauty sleep en begin de volgende dag met een frisse blik.
10. Reflecteer
Kijk aan het einde van de week waar je staat. Wat is er allemaal efficiënt verlopen? Had je misschien een taak onderschat? Kijk kritisch naar wat goed ging en wat beter kan en wat je daarvoor nodig hebt. Maar wees lief voor jezelf hè! Benader het positief. Het gaat er niet om wat ‘fout’ ging, maar wat ‘beter’ kan.