Waarom zou je met iemand online gaan samenwerken? Is dat niet onhandig? Wat levert dat jou op?
Ik zet de voordelen van online samenwerken even voor je op een rijtje.
Als je nog een eenmanszaak hebt, werk je waarschijnlijk vanuit thuis of vanuit een kleine kantoorruimte. En dat kan lekker zo blijven! Je hoeft dus niet te investeren in een grote(r) kantoor en/of kantoormeubilair.
Toch behoefte aan face-to-face contact? Dat kan natuurlijk. Vergaderen of brainstormen kan namelijk overal. Van de keukentafel tot aan een tafeltje in een restaurant tijdens de lunch. Een flexplek is natuurlijk ook een optie.
Verder blijkt dat online vergaderen via bijv. Teams of Zoom veel efficiënter is. En je hebt dan ook geen reistijd of -kosten.
Je hoeft niet te investeren in een laptop, headset, telefoon, printer, enz. Daar zorg ik namelijk zelf voor. Ook de heisa als iets een keer niet werkt, dan is dat niet jouw probleem. Jij zorgt voor jouw spullen en ik voor de mijne.
We gaan niet alleen online samenwerken, maar ook werken! Al je belangrijke documenten in de cloud. Hoe fijn is dat! Voor iedereen met de inloggegevens toegankelijk. Het uitwisselen van informatie gaat dus super makkelijk. Gaat je laptop kapot?!? Geen nood, alles is veilig opgeslagen in de cloud. Je kunt altijd bij je documenten, waar je ook bent en met welk apparaat dan ook. Een digitale werkplek vergt ook geen onderhoud. De software wordt bijgewerkt door de aanbieder dus ook daar hoef je je niet druk over te maken.
Er zijn tegenwoordig ook genoeg tools beschikbaar. Het is misschien even omschakelen, maar het werkt oh zo efficiënt! Bijvoorbeeld de project management tool Trello. Alles over één project op één plaats. Je kunt taken toewijzen, deadlines in de gaten houden, documenten per project opslaan, enz.
Buiten al het gemak van online werken, scheelt het ook nog eens in je portemonnee. Als je iemand in dienst neemt, krijg je naast het bruto loon te maken met de volgende bijkomende kosten: werknemersverzekering, werkgeverpremies, bijdrage zorgverzekeringswet, vakantiegeld, vakantiedagen en pensioenfonds. En dan hebben we het nog niet over de variabele kosten als scholing en aanvullende verzekeringen zoals ziekteverzuimverzekering. Opgesomd komen de kosten van een werknemer in loondienst al snel uit op 175% van het brutosalaris van de werknemer …
Met mij ben je flexibel. Jij bepaalt wat je nodig hebt. Jij bepaalt hoeveel uur je me nodig hebt. En dat kan fluctueren. De ene periode heb je misschien meer ondersteuning nodig dan de andere.
Nog niet overtuigd???
Je moet het gewoon gaan ervaren!